Soha nem volt ennyire veszélyes a vadbalesetek szezonja

Megosztás

Szeptemberben a magyar közutakon különösen nagy a kockázata annak, hogy az autósok nagyvadakkal ütköznek. A szaporodási időszak miatt a vadak gyakrabban és kiszámíthatatlanabbul mozognak, emiatt a balesetek száma ugrásszerűen megemelkedik. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a közlekedőknek ebben az időszakban fokozott figyelemmel kell vezetniük, hiszen a kárértékek milliós nagyságrendet is elérhetnek, és megfelelő biztosítás hiányában a sofőrök többnyire magukra maradnak a terhekkel.

A Vadgazdálkodási Adattár 2023-as statisztikái szerint több mint 7000 nagyvad pusztult el közúti balesetben Magyarországon. Két évtized alatt csaknem kétszeresére nőtt az ütközések száma, amit részben a növekvő járműforgalom, részben a gyarapodó vadállomány okoz. A legtöbb eset őzeket érintett (több mint 5600 alkalommal), de mintegy 1100 szarvas és közel 300 vaddisznó is így pusztult el. Az apróvadakkal – például nyulakkal és fácánokkal – kapcsolatos ütközések száma 13 500 fölött járt, ezek viszont ritkábban okoznak komoly anyagi kárt.

Papp Lajos, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) elnöke arra figyelmeztetett, hogy a balesetek túlnyomó többsége nem autópályán történik, így ilyenkor a sofőrök rendszerint saját zsebükből fizetik a javítást. A kötelező felelősségbiztosítás ugyanis nem fedezi a saját autóban keletkezett károkat, így a valódi védelmet csak a teljes körű casco, vagy a külön megköthető vadkárbiztosítás adhatja.

Problémát jelent, hogy Magyarországon a járműveknek mindössze ötöde rendelkezik casco-védelemmel. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint 2025 második negyedévében 994 ezer jármű után fizettek ilyen díjat, miközben a KSH adatai alapján a közutakon több mint 5,2 millió gépjármű közlekedik. Ráadásul a meglévő szerződések egy része csak részleges fedezetet nyújt, például lopás esetén térít, de vadütközésnél nem.

A szabályozás is pontosan rögzíti, ki felelhet egy-egy ilyen balesetért. A 2023-as vadgazdálkodási törvény-módosítás kimondja: a vadásztársaság felelőssége akkor áll fenn, ha az állat vadászat, hajtás közben fut az útra, vagy ha az út mentén 200 méteren belül etető vagy itató található. Amennyiben a baleset gyorsforgalmi úton következik be, a felelősség inkább az út üzemeltetőjét terheli, mivel köteles biztosítani, hogy vad ne juthasson a pályára.

Ha mégis bekövetkezik az ütközés, az első lépés a rendőrség értesítése, majd az illetékes vadgazdálkodó szervezet bevonása. A biztosító felé történő kárbejelentéshez a hatóság jegyzőkönyve szükséges. Fontos, hogy a sérült állathoz ne közelítsünk, mert komoly sérüléseket okozhat. Az elpusztult vadat pedig tilos hazavinni, mert annak elszállítása lopásnak minősül.

Az őszi hónapokban tehát nem csupán a közlekedési balesetek szokásos veszélyeivel kell számolni, hanem az állatok fokozott jelenlétével is. A legbiztosabb védelem a figyelmes vezetés mellett a megfelelő biztosítás, hiszen egyetlen ütközés is hosszú időre megterhelheti a családi költségvetést.

Kép: Szakony Attila

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!

Kapcsolódó cikkek